Maldiverne fra postkortene 🌴

Torsdag d. 5 marts

Lige nu sidder jeg i flyveren på vej til Sri Lanka med en masse fantastiske mennesker, som jeg nu har kendt i to uger. De sidste to uger på Maldiverne er fløjet afsted. Krølle og jeg kom ud i Male lufthavn. Okay, vi havde hinanden i hånden, kæmpe smil på læben og enormt meget energi. Her sad en masse unge mennesker og ventede spændt. Efter vi alle havde hilst på hinanden, tog vi videre fra Male til en lille lufthavn, der hedder Dharandhoo. Smuk udsigt fra flyveren til de 1200 øer. Da vi ankom skulle vi med speedbåd mod en af de lokale øer, Velidhoo. 18 mennesker, der knapt kendte hinanden og med kriller i maven over, hvad der ventede dem de næste to uger. Da vi sejlede ind til havnen, tog tre skønne mennesker imod os. Karsten og Karin, som var vores værtspar og Mathias, der skulle være vores guide i de to uger, vi var på Maldiverne. Palm Villa: Et fantastisk sted midt på øen Velidhoo. Her er jo ingenting, og alligevel er alt her. Der er en cafe, og der er en skrædder samt kiosker, skoler og moskeer. Men på den mest afslappende måde. Hvis du lige skal i kiosken, så ring lige og hør om de har tid til at åbne 🙂 Den første dag blev vi med det samme hevet ud på snorkling i Maldivernes smukke vand, efterfulgt af en masse teambuilding på Palm Villa. Teambuilding bliver aldrig kedeligt, og det rystede os godt sammen. Om aften havde de lokale inviteret på middag, og det havde en helt speciel stemning at spise ude hos de lokale. Altid en kreativ, smuk borddækning og deres børn der i indgangen delte forskellige gaver ud lavet af palmeblade. Tilbage på Palm villa og sove , og de værelser mindede mig meget om efterskolen, med deres køjesenge. Hvilket gjorde det enormt hyggeligt! Næste morgen stod vi op med duften af maldivisk morgenmad (som bestod af Roshi, tun, papaya, toastbrød), den vænnede vi os ellers hurtigt til, indtil der var en der trak nutella’en frem. Så røg man lige i 2 ugers nutella bombe med ekstra meget på! Men hva fan, det er vel ferie? Selvom jeg har sagt det de sidste fem måneder. De fleste aftener spiste vi middag rundt omkring på øen hos de lokale, og nogle enkelte gange stod den på Palm Villa middag . Nogle dage, på med løbetøjet omkring kl. 17-18 også løbe øen rundt og se solnedgang… Det skal dog loge siges det med at løbe hele øen rundt kun skete en gang.. 😂 ikke at den var stor, men nok mere dårlig form! Her på øen boede omkring 2.000 mennesker , som var nogle dejlige, høflige og hjælpsomme mennesker alle sammen. De efterfølgende dage var vi på forskellige ø turer. Med vores skønne båd “Sascha” tog vi til Fodihoo. Som regel skulle vi snorkle et stykke fra båden ind til øen. Snorkle fra og til båden var altid en fed start når vi besøgte øerne

🐠 Snorkling 🐠
På øen Velidhoo vi boede på

På Foodihoo boede 250 indbyggere. Her stod den på rundtur på øen, i sine fine hærdede bare tær. Eftermiddagen stod på at dase den helt af på den flotte Bounty strand. Vi havde bagt lækre boller, og medbragt ekstra meget nutella, så nu skulle vi bare nyde livet! Efterfulgt af den saftige røde farve der dryppede ned i sandet fra vandmelonen. Dagene gik vildt hurtigt, og vi fik hurtig et stærkt sammenhold. Jeg havde nok ikke nogen forventning til grupperejse. Egentlig var jeg ikke helt hooked på det. Men hvor er jeg dog ufattelig glad for at jeg gjorde det, for jeg ville på ingen måde have været foruden alle de fantastiske minder vi allerede har skabt sammen. En af de skønneste minder må nok være vores Night-Fishing. Når vi skulle afsted, tog vi ned til båden Sascha kl, ca 17 også bare ud på maldivernes smukke klarer vand. Ed Sheeran kørte i højtalerne, og vi sad alle oppe på taget af båden. Vi sad i lyden til Ed Sheeran, og kiggede ud på den smukkeste solnedgang. Når vi havde fået solnedgangen med til det sidste, hev alle pandelapperne på og gik ned på dækket og fandt fiskesnorerne frem! Så stod den ellers bare på at fange fisk i lange baner. Det var den hyggeligste stemning. 18 mennesker der kæmper om at fange fiskene, og hvem der mon kunne fange de støste. Efter en dejlig aften på vandet kom vi tilbage til vores skønne Palm Villa. Her stod Karsten klar med en kæmpe overraskelse – SPAGETTHI MED KØDSOVS! Det tror jeg sku nok faldt i god jord!    image

En af dagene gik turen til en anden ø. Denne ø var dog nærmest ubeboet. Der boede omkring 3-8 folk afhængig af sæson. En maldiver ejede øen, og havde ansat de her folk til at passe den. Vi nød at slippe de hvide numser løs i sollyset, og lave team aktiviteter. Vi blev delt ind i nogle hold, og havde nogle forskellige opgaver på øen. Blandt andet udklædnin som vi skulle lave ud af junglen. Herudover var der bl.a. Palme klatring, og stafet i svømefødder! 😂… Og hov du kan ikke komme på en øde ø uden en kokosnød i hånden, så det var der selfølgelig også. Efter en dejlig dag, vente vi snuden hjem af på toppen af dækket på Sascha. Lige da vi var ved at nå solnedgang, tog vi alle et spring fra toppen af dækket til rytmerne af “jubel” og ” cut your teeth” så havde vi ligesom sat den perfekte afslutning på en fantastisk dag. image Dagen efter stod den på vores maldiviske morgenmad, (og selvfølgelig nutella madder) efterfulgt af stjerneløb rundt på øen. Stjerneløb gik ud på at tage ud i sine grupper, og løbe til de billeder man havde fået udleveret. Så skulle vi tage et selfie foran det på billedet med hele sin gruppe – og være hurtigt tilbage 🙂 super sjov leg! Senere på dagen var der fodbold mod de lokale i byen, og vi sluttede dagen af med beachvolly på stranden. De fleste af dagene var der mulighed for nightsnorkling om aften, og jeg tror at der en enkelt gang var gevinst med hjem, når der var medbragt spyd på turen til at fange lidt fisk!

imageAftenerne på Palm Villa var super hyggelige. Vi sad alle ude samlet med tæerne i sand og små lanterner tændt, med slik og musik ! Enkelte gange ( nærmest hver aften) blev bezzerwizzer kastet på bordet til de kloge. Morgen efter d.26/2 skulle vi endelig ud og opleve det postkort billede, vi har af Maldiverne. Et skønt 5* resort ved navn Irifushi. Ja okay vi skulle have pænt tøj på , men lignede nok mere en turist skoleklasse da vi ankom, og nærmest kastede os over morgenmads buffeten. Man var jo nødt til at lave den klassiske med at gå rundt og lige lege fotograf ved deres bungalows i vandet. Efter et par timers turist sjov (hvor vi også fik lov at se de dyreste bungalows i vandet – helt ekstremt vildt!), slog vi os ned ved en af poolerne. Drinks, sol, og den smukkeste udsigt…og lige en tur på bananen i det smukke hav! Irufushi var et vildt resort, men det er det fede ved Maldiverne – det har flere sider !
For det ikke skal være løgn blev denne dag toppen af poppen! På vej hjem på Sascha båden, under den smukke solnedgang kom en delfinflok og viste sig frem i det smukke sollys! Denne dag var helt unik & perfekt.

Snorkling med spyd 🐟
Rekorden med 42 fisk! 🐠🐟

Flere aktiviteter blev kastet igang på Palm Villa. Vild med dans (chachacha), body pump i sandet med en masse vandflasker som rekvisitter. Pensionistklubber dannede vi, så vi kunne spille en masse kort og spise chokolade til kaffen…flere gange besøgte vi også skrædderen, hvor vi kunne få syet en masse nyt tøj, for ingen penge:-)
Vi fik besøgt den lille lokale skole på Velidhoo. Hold kæft nogle glade , dejlige børn! Endnu en aften stod på nightfishing, og her slog vi (jeg fangede dog ikke en!! Godt man stadig er en gruppe😊) rekorden med 42 fisk! Søndag d.1/3skulle vi endelig have vores øde ø tur, hvor vi skulle overnatte. Sascha sejlede os ud mod den øde ø. Vi lagde til 100 m fra stranden. Vi tog alle snorkling udstyr på og begyndte at svømme mod den ubeboede ø. Nogle havde været aktivitetshold og fundet på nogle aktiviteter vi skulle lave, og andre var madhold. Men da det kom til stykket var vi ikke den mest aktive gruppe, og vi endte med at nyde solen, og senere på dagen tage en snorkle tur ud og se smukke farverige fisk, havskildpadder og rokker.
Da solnedgangen ramte vores smukke øde ø, sad vi alle om bålet, som vi havde lavet, med en pind vi havde hentet fra junglen også var det snobrøds tid! Ed Sheeran var selvfølgelig igen velkommen i vores højtalere. Senere på aftenen tog vi alle vores soveposer og underlag, og lagde os under den smukkeste stjernehimmel. Mathias vores søde teamleder skulle da lige fortælle den gyserhistorie, der gik rygter omkring på den øde ø. Samtidig med vi skulle koncentrere os om, hvor uhyggeligt det var, kom der krabber omkring vores fødder på størrelse med en hånd! Ja vi snakker alt for store krabber 💪og mus vi kunne høre puslede i vores mad længere henne af stranden. Vi lå til langt ud på natten, og snakkede under stjernerne. Som jeg er helt sikker på, aldrig har været så smukke før! Musikken kørte hele natten, og duften fra bålet var over os hele natten. Vi faldt sent i søvn, og vågnede kl hvad, 6 fordi solen begynder at bage ned over dig, som om du lå i et telt en sommerdag! Puha …. Hurtigt op og tage en morgendukkert! Livet er skønt! Kokosskærring og morgenmad , også var vi ellers på vej hjem til Velidhoo igen. Da vi kom hjem, var der rent faktisk brød MED SMØR! Muuums, det skulle nydes. Vi skulle være lidt aktive jo, og lærte at flette palmeblade samt lave et stærkt reb ud af de snore, som sidder i kokosnødden. Alt bliver jo brugt her på Maldiverne, intet går til spilde!

Nogle af de sidste dage, blev det igen tid til lidt aktiviteter. Vi skulle planlægge vores næstsidste aften med et tema. Vi valgte at kalde vores tema for Børnetime, fordi ja så havde vi en god grund til at bruge en hel dag på at slappe af, og spise en masse hjemmebagte boller og få lov at putte vingummibamser på, som man gjorde da man var lille til børnefødselsdag. Udklædning var et must, og vi rendte alle rundt med alt for lyserøde kinder og rottehaler. Vi skulle have pizza til middag, og det tog da lidt tid at lave 13 pizzaer i to bitte små ovne. Men her på Maldiverne kan alt lade sig gøre. Hyggelige lege blev leget under spisning, og alle havde fået en lille seddel under deres tallerken – det er jo altid sjovt med en lille opgave (-; ballondans til god klassisk musik, limbo, og sjove sketch!! Inspireret fra specialklassen.
. Dagen efter fik vi lov igen at komme til Irufushi resort. Skønneste dag, med det perfekte vejr og drinks i poolen. Så nu har vi prøvet det to gange i livet! 🙂 Vores sidste aften på Maldiverne på skønne Palm Villa, blev virkelig afsluttet på bedste maner med det lokale trommehold der kom og gav underholdning efter en fælles spisning med tæerne i sandet, massere af grin og lanterne der lyste over os alle!:) vi fik en masse teambuilding på bedste maner, spinning hos de lokale om aften, smukke turer til ubeboede øer. Da vi tog fra øen igen, var der ikke et øje tørt da vi alle vinkede farvel fra speedbåden, til Karin, Karsten, Mathias der stod på kajen! Velidhoo som er en lille ø ud af de 1200 vi kan finde på Maldiverne havde virkelig sin egen charme. Det var super fedt at opleve Maldiverne på den måde, for jeg tror slet ikke det var det billede nogle af os havde forestillet os. Vi har kun vores postkort billeder af Maldiverne oppe i hovedet. Maldiverne var virkelig et sted for sig selv synes jeg. Det gav mig rigtig meget i forhold til de andre steder vi har været, fordi her har de virkelig bare startet med bogstaveligtalt ingenting. Maldiverne vi savner dig allerede !

SRI LANKA Efter en lang dag med flere flyvninger, ankom vi endelig til colombo. I lufthavnen ventede en guide med hula hula halskæder, og viste os ind i vores Adventuredk bus. Stemningen røg hurtig helt i top igen, da der blev skuret op for eminem på fuld skrue! Vores første aften her på Sri Lanka, tog vi 15 piger ind i biografen får at se fifty shades of Grey. Popcorn i hænderne og totalt spændt på at se filmen. Mhm.. Det var sku da underligt den bliver ved med at hakke nogle mærkelige steder. Hold nu …. , så er den tilpasset dem og er uden de frække scener og sprog. 😂 amen for satan, der kan man da ikke. Da der pludselig kom pause og der blev tændt det helt vilde lyserøde lys imens sårer kørte baby reklamer.. Det var for underligt!(-: Efter en masse dage med kulturelle imageoplevelser, kom videre til et hotel på stranden hvor vi skulle være i en uge med ren sol, og afslapning uden nogle aktiviteter. Meeeen så kom en hård morgen. Op kl 5 om direkte afsted ud til hval safari… Mon man får noget at se for alle de mange penge vi smider i nakken på dem , for at få lov til at sidde med en alt for orange redningsvest og ligne en fra far til fire filmen. Der var dog nogle , men vi sad jo en hel “færge” og gik amok over der var noget vandt der pludselig bevægede sig.  De fleste på båden blev søsyge, og samtidig bEgypten de at serverer omeletter. Måske ikke den bedste timing.  Men vi endte da med at se nogle hvaler. Dagen efter stod den igen på oplevelser, og vi skulle i speedbåd rundt i lagoonen, som var en smuk og hyggeligt tur. Her var nogle små stop undervejs, hvor vi så hvodan en kanalfarm så ud og hvordan de laver tørrede kanelstænger samt palmeflet. Den stod på bytur om aften, med en masse grin og gammel top musik. Tømmermænds dagen stod på watersport. Jetski, vandski, alt hvad der var at prøve, skulle prøves!  De næste dage gik med en masse beachvolly, sol, brændte balder – som selvfølgelig bliver brune dagen efter!:) Nogle  enkelte regnvejrs dage fik vi også. Men det fint , det elsker jo kiks og kakao vejr . Indløb af en masse chokolade og man køber jo ekstra når det er så billigt – ud i byen og få skræddersyet en masse tøj så man havde noget at glæde sig til dagen efter! Efter en uges afslapning skulle vi videre til Pinnawala. Busturene er altid hyggelige, og fyldt med stemning så dem kan vi ikke få nok af. Vi ankom til vores hote Elephant Bay Hotel, og herfra skulle vi ud og se Millinium Elephant Foundation. Vi skulle blandt andet vaske elefanterne med kokosnøddeskaller. På grunden havde de også en lille fabrik, hvor de lavede en masse ting i papir, allen disse ting var lavet af elefantens afføring. Vi var i alt tre dage på elefant farmen, samt børnehjem. Her er enormt smukt! Vi har nydt at være omkring elefanter hele tiden og fået lov til at se hvordan det hele fungere. Nu er vi ankommet til Kapilitaya, et sted der hedder kitesurfing Lanka.  Her startede vi den første morgen med en fantastisk smuk tur ud i tre speedbåde for at se på delfiner. Vi var lidt i tvivl om vi overhoved ville se nogle, men over alt vores forventning var der delfiner over alt ! Flere hundrede omkring os, der endda lige skulle blære sig i luften! Vi sad med fødderne i vand og fulgte deres tur igennem havet. Efter et par skønne timer i delfinernes selvskab, var vi nogle der ville prøve at snorkle på Sri Lanka, så vi tog ud mod revet og lyttede til de lokale der fortalte os hvor vi skulle hoppe i. Amen, det var alt sammen dødt! Og de blev ved med at peje og rundt! Det har nok set sjovt ud at der svømmer seks desperate piger rundt for at finde noget i vandet der ikke var dødt. Der savnede vi godt nok maldvivernes smukke koralrev. 🐠  puha, efter sådan en dag må vi hjem og ligge med musik og få noget sol. Om aften satte vi projektor og kastede en masse fatboys sammen, også stod den på film aften! Den 1 1/2 måned vi har på Sri Lanka går stærkt. Vi har stadig en masse eventyr i vente! (-: