Forandring fryder!

Det helt vildt så langt tid det her indlæg har været undervejs. Men der har været stor fokus på bare at holde ferie og nyde det ! Så jeg hopper lidt rundt i det er indlæg:)

Mine sidste uger i Hong kong gik hurtigt. En masse arbejde, og pludselig kom familien. Vi havde tre dage inden turen gik videre. Jeg havde virkelig savnet at være sammen med familien, så det var skønt vi kunne få nogle fede oplevelser her hvor jeg havde været inden vi tog videre. Vi fandt et super cool old-school burger sted. Her kunne du få burger og milkshake, mens Fame musik kørte i baggrunden. Vi besøgte også lige Intercontinental en sidste gang inden vi tog afsted. Stemningen der er bare så super fed! Sådan en aften bliver man helt høj af. Vi var ude i Ocean Park, som er en park det spreder sig over en ø, og er kæmpe stor med Capel kabiner du kunne tage over til den anden side af bjerget. Ret vildt lavet!

D.24/1-2014
Lige nu sidder jeg i en bil på totalt ødelagte veje. Det er juleaften 😊, og vi har 9 timer foran os til vores næste hotel. Vi bliver helt røde af vejstøvet, der kommer ind i bilen. Smuk udsigt, smukke palmer lige så langt øjet rækker.. Køer, hunde, tarenteller, alle slags biller, midt ude i ingenting – det er virkelig en fed oplevelse at sidde midt i. Alt i Cambodia har farver!! Der kommer små mænd gående med små stråhatte og palmgrene bundet fint sammen over ryggen. Utallige scootere med trailere bag på, der har alverdens ting med, som familier, hø og mad. På en scooter kan der jo sidde en hel familie. På de her rumpher, som de kalder scooterne med trailere på, kan der være 30 mennesker på hver! det er simpelthen så sjovt at se. Her i Cambodia dør 5 om dagen på scooter. Her siger de på gaden “drink and drive, hit and run” – det kræver ikke du har kørekort, imageså enhver kan sætte sig og transporterer flere familier rundt. Første dag da vi kom i lufthavnen stod der en meget smilende cambodjansk mand med et skilt og ventede på os. Vi satte os ind i bilen, og han sagde vi skulle køre 9 km og at det ville tage 45 min. Det gav ingen mening, men da vi begyndte at køre, (som dårligt nok var at køre fordi vi trillede afsted) gav det pludselig mening.

Vi ankom til vores hotel, White Mansion, som var ejet af en amerikansk mand. Der er ikke noget hyggeligere end familie drevene hoteller! De smukkeste værelser og skønneste mennesker arbejde her. Smukt værelse, pool, drinks, massage – ja tak! Det var ligesom det break jeIMG_0793g havde ventet på i mange mange måneder. Hong Kong var jo så stressende og kaotisk, så det var virkelig hvad jeg trængte til!
De første oplevelser ventede på os her i Cambodia! Og hvorfor er det så svært for os piger at få tøj der dækker knæene , armene og hvor man samtidig ikke stadig dør i 32 graders varme! Vores chauffør og guide ventede på os, og vi kørte afsted. Smukke templer ventede os, og en fantastisk oplevelse med velsignelse fra munkene i templerne. Fed oplevelse! Kunne dog ikke lade være og små grine da de i ritualet smadrer vand i hoved på en efterfulgt af blomster der dejligt klister fast 🙂 jeg synes virkelig deres måde at vise gensidig respekt på er så fint. Samler hænderne og placerer dem foran hjertet, og giver et smil. Du føler dig så velkommen. Lige så snart du trådte ind i deres bydel, så har du 7-8 skønne skønne børn i hælene. De har selfølgeliimageg lært det helt rigtige at sige “mind your step miss” og “you are so beautiful”. Man falder jo i fælden med det samme fordi de er så dejlige at man ikke kan modstå. Og den 1$ som ikke gør noget for os, gør jo så meget for dem! Det er så fantastisk en følelse, når man giver så lidt, som gør så meget for en anden. Der var en af pigerne der havde en sygdom, som gjorde hun havde en meget stor udspilet mave, som man også ser mange steder i Afrika. alligevel smiler de hele tiden! Det er fantastisk og se hvor tapre de er! Vi spiste frokost hos de lokale, der lavede maden midt ude i ingenting på jorden – hvor vi sad på et tyndt stykke underlag og hængekøjer omkring os, som de lokale kunne dase i. Da vi begyndte at spise kylling begyndte der, at komme flere og flere børn over og vi endte med at dele kylling ud. Jeg fik lavet nogle små bægere med kylling samt en citron i toppen vi kunne give dem. Der var totalt julelys i øjnene på børnene, man kanimage da ikke fejre sin lille juleaften bedre. Det giver virkelig dobbelt så meget til en selv at få de her oplevelser. I dag er det juleaften, og vi er kommet lidt længere på vores lange køretur. Nu er der kun 3 timer tilbage, og vi har lige været inde i skoven og se templer med 5-6 drenge i hælene hele vejen! Vi skulle gerne være fremme kl ca 18, og spise stor julemiddag på vores næste hotel.

Nogle kvinder føder stadig børn i hjemmet. De bruger ikke medicin her, så deres tro giver dem rigtig meget. Munke og urter er en stor del af deres hverdagsliv. Munkene her får ikke mad, så inden kl. 12 om eftermiddagen går de rundt og beder om mad ved husene hvor de til gengæld velsigner beboerne og deres hjem. Der er flere steder hvor der er bygget et lille mini tempel hvor de lokale kan gå hen og lægge frugt og grønsager, og ønske at de dårlige ånder skal forsvinde eller hvilke som helst ønsker. De her steder er blevet placeret efter hvor munkene synes der var god karma.

Så blev det Juleaften og vi blev placeret ved siden af et par der snakkede engelsk, og virkelig mindede mig om det par fra “THE Holiday” en charmerende buttet mand (miles fra filmen) og en kort håret meget smilende pige (Amanda fra filmen) deres job marcherede også karaktererne i filmen, han var forfatter og hun producerede. Han havde blandt andet været med til at lave LOST serien. Super cool par med ent virkelig interessant liv. Det er virkelig noget andet at holde jul i et andet land, og jeg må dog indrømme selvom det er en oplevelse så fortrækker jeg den smukke danske vinter jul. Første juledag så vi det smukke Angkor Wat på elefant ryg, i junglen med templer – smuk tur, dog ekstremt varmt! Men med en onkel ombord det taler ekstremt dårlig engelsk kunne det kun blive en grinetur! Øl var en vigtig del af turen i onkel Johns eventyr:), så når der pludselig bliver råbt ” two bik(big) øl, nu😃” så er det sjovt og se hvor længe der går før de kommer!

Anden juledag blev vi hentet af vores søde guide, som kørte os ud til den “flydende” del af byen. Det er så fint at se deres liv foregå på flydende hjem, og det er jo ikke fordi de ligger stille! Når folk lå i deres hængekøjer, som de har over det hele, så gyngede den automatisk frem og tilbage:-) Flydende skoler med åbne klasselokaler vi kunne kigge ind i fra båden – gamle slidte katetere og stole. Vi nød en dag med ren afslapning ved poolen, den sidste dag i Cambodia. Det har man virkelig behov for, efter alle de indtryk og oplevelser.  Næste morgen tog vi videre til Bangkok, og kom over på et virkelig lækkert hotel der lå langs vandet. Nu skulle vi bare slappe af de sidste dage uden noget program! Pool og sol, tennis med smuk solnedgang, hyggelige markeder og fodmassage, fordi man kunne tillade sig det, når det kun kostede 25 DKK for 1 1/2 time, ren ferie! Om aftenen på hotellet var der en fantastisk sanger der sad nede ved vandet, og spillede guitar imens han sang totalt lækre sange! Med en drink i hånden og afslappende musik glemmer man fuldstændig tid og sted! Det er dét jeg virkelig synes kendetegner en ferie, når man helt glemmer tid og sted, så ved man virkelig at man nyder det og får slappet af!
Vores hotel havde arrangeret en super fed nytårsaften! Vi hoppede dog ind i det nye år langt før tid, og fyrværkeriet varede ikke mere end 2 minutter, men alligevel blev det en fed start på et nyt år. Jeg har aldrig været så god til det med nytårsforsæt, og jeg holder dem heller aldrig. Det passede nok meget godt med bare at nyde ferien og ikke bekymre sig om der nye år. En af vores sidste aftener sammen tog vi på en restaurant der hedder “Oncle John”. Det er et gadekøkken, hvor én mand laver mad til alle gæsterne. Udefra set ville jeg aldrig have gået derind, men jeg er virkelig glad for vi fik prøvet det! Det er på top ti, som et af de bedste steder at spise i Bangkok og skal prøves.

D.3/1-2015
Lige nu sidder jeg i lufthavnen og familien er sendt tibage til Danmark. Jeg har aldrig været god til at sige farvel, totalt følelsesladet! Dog er der intet bedre end at vente med desperate øjne der kører rundt på Arrival skærmen, for lige præcis om en time kommer min smukke krølhårede veninde løbende ud med en alt for stor rygsæk, og så starter vores måneder sammen! I aften skal vi med en 14 timers natbus og færge inden vi er fremme på Koh Phangan. Jeg glæder mig så meget!